Til forsiden
 

Nytt spill utgitt i 2009
Wolfenstein (som kom ut i 2009) er blant spillene som har aller best grafikk og har naturligvis langt bedre grafikk enn Wolfenstein Enemy Territory, som nå er blitt en del år gammelt. Mer info om det nye spillet

 

   PC.no-guiden     Wallpapers     Om PC.no
 

 
 

WebShops
 
  PC-butikker:
  Dell  
  MPX
  NetOnNet
  Pixmania
   
Diverse data:  
  EA ORIGIN  
  Blekkexpress  
  Inkclub  
  CDON  
   
Bøker & DVD:
  Bokkilden  
  Lovefilm  

   

Battery

Dine digitale bilder
på plakat, krus...
Ekstern harddisk
Se tilbud!
Knalltilbud på
bredbåndstelefoni

Etter å ha lest de to første avsnittene nedenfor (om oppdraget), har du tilstrekkelige kunnskaper til å spille Battery. Leser du om strategi, blir du en bedre spiller.

Oppdraget

Allies skal sprenge kontrollsystemet til den store kanonen (Gun Controls). Axis skal forhindre det. Allies vinner hvis de fullfører oppdraget før tiden går ut, ellers vinner Axis.

Kontrollsystemet til den store kanonen skal sprenges med dynamitt. Her er en ingeniør kommet inn i rommet hvor dynamitten skal plantes.

Oppdraget, steg for steg

Allies skal bygge en rampe, ta herredømme over en bunker (ved å heise flagget) og deretter ta seg inn i bunkeren med den store kanonen og sprenge det som kalles "Gun Controls". Rampen er nødvendig å bygge for å komme seg opp til bunkerne. Å heise flagget er ikke nødvendig, men det gir vanligvis Allies en fordel fordi Axis da ikke blir innsatt der etter død. Spawn-punktet til Axis blir flyttet til den store bunkeren, dvs. at Axis-spillerne innsettes der etter død. Fordelen er at Axis blir presset tilbake. Det blir vanskeligere for Axis å ødelegge rampen og å angripe Allies på stranden.

En ingeniør har satt opp rampen slik at Allies kan gå opp til bunkerne.

En alternativ vei til målet er å gå opp på baksiden av den store bunkeren og inn en av bakdørene. Da kan man også sprenge kanonen (Gun Controls). Problemet er at bakdørene i utgangspunktet er stengt. Den lille døren til venstre kan bare åpnes av Axis, men en Covert Ops forkledd som Axis kan også åpne døren. Den noe større døren til høyre (over jernbanesporet), og alle andre dører av samme type, åpnes hvis generatoren blir sprengt. Generatoren ligger inne i bunkeren, ikke langt fra den lille døren, og kan sprenges av en Covert Ops eller av en ingeniør. Å åpne dørene gir Allies langt bedre tilgang til bunkeren og kanonen (Gun Controls) som skal sprenges. Axis kan reparere generatoren. Da lukkes dørene igjen.

Generatoren kan lettest sprenges av en Covert Ops med fjernstyrt bombe. Her er en ingeniør i ferd med å sprenge den med dynamitt. Det går også an.

Bunkeren har to dører på baksiden. Her er døren til høyre åpen fordi generatoren har blitt sprengt. Døren i midten av bildet kan bare åpnes av Axis (og av en Covert Ops forkledd som Axis). På bildet er døren delvis skjult bak betongen. Luken til venstre kan man ikke ta seg gjennom, men Axis kan montere et maskingevær på innsiden og skyte ut luken. Generatoren befinner seg like innenfor luken.

Hvis Allies heiser sitt flagg i den lille bunkeren, vil Axis som nevnt få sitt spawn-punkt i den store bunkeren. Om Allies da får sitt spawn-punkt ved flagget i den lille bunkeren, eller om spawn-punktet fremdeles er nede ved stranden, avhenger av hvordan spill-serveren er konfigurert.

Strategi - Allies

Som nevnt ovenfor er det flere veier til målet. Den mest håpløse strategien er at halve teamet løper opp på baksiden av den store bunkeren og står der og tvinner tommeltotter fordi dørene er stengt. Dessverre skjer dette ofte, rett og slett fordi spillerne ikke vet hvordan dørene kan åpnes. De forsøker gjerne å sprenge dem opp med dynamitt, noe som ikke går an. Det er også et par andre dører på baksiden (i tillegg til den lille inngangsdøren og den noe større døren til høyre). De andre dørene er ganske enkelt stengt og kan hverken åpnes av Axis eller Allies.

Den vanlige fremgangsmåten er å mekke i stand rampen. Kommer en ingeniør opp rampen tidlig i spillet, før noen fra Allies har reist flagget, kan det lønne seg å løpe rett inn i den store bunkeren og prøve å plante dynamitt ved "Gun Controls" mens Axis fremdeles har sitt spawn-punkt i den lille bunkeren. En annen fremgangsmåte er å heise flagget til Allies, og således presse Axis tilbake i den store bunkeren. Da kommer soldatene lettere opp rampen og kan storme den store bunkeren. I så fall bør teamet ha noen ingeniører, og i tillegg en eller flere Medics som kan hjelpe ingeniørene. Noen ingeniører kan gjerne bruke våpen nummer 2 (geværet man kan sette en granat på). Dette våpenet er svært godt egnet inne i den store bunkeren, blant annet fordi man kan skyte slik at granaten spretter rundt en hjørne. Skulle en Covert Ops få tak i en Axis-uniform, vil det ofte lønne seg å løpe ned rampen og hele veien rundt, for å gå inn bakdøren og sprenge generatoren. Det gir Allies en sterk strategisk fordel.

Klarer man aldri å sette opp rampen fordi Axis har overtaket i området, er det en god ide å ha en soldat nede ved stranden med Mortar. Det passer godt å sette opp en Mortar i den lille gummibåten, eller like ved siden av. Med en Mortar kan soldaten bombardere området ovenfor rampen slik at Allies får overtaket og klarer å montere rampen. En Field Ops kan kaste luftangrep-signal opp der hvor Axis-soldatene er. Det gir også Allies spillerom til å montere rampen. Soldater nedenfor rampen kan skyte mot den lille bunkeren med panzerfaust og kaste inn håndgranater.

Å gå opp på baksiden kan være en snarvei til målet, men det tryggeste er å bare gjøre dette hvis man er Covert Ops i forkledning (eller hvis døren står åpen). En ingeniør sammen med en forkledd Covert Ops er supert. Da kan ingeniøren komme inn og avgjøre spillet ved å sprenge "Gun Controls".

Den store bunkeren kan virke som den rene labyrinten for en nybegynner som ikke er kjent. Heldigvis er skilt satt opp på veggene. De gule skiltene viser veien til generatoren. De blå skiltene viser veien til "Gun Controls". Det beste er om du gjør deg litt kjent i bunkeren. Er du tilskuer (Spectator), kan du løpe rundt i gangene og se deg omkring.

Strategi - Axis

Den mest vanlige strategien er å bli ovenfor rampen, rett og slett for å hindre Allies i å få tak i en Axis-uniform. Da holdes bakdørene stengt, og man kan konsentrere seg om å hindre Allies i å komme opp rampen. I så fall er det en dødssynd å hoppe ned på området ved stranden slik at en Covert Ops får tak i uniformen din. Du kan irritere vettet av dine medsoldater på den måten. Problemet med denne strategien er at Allies gjerne kommer seg inn bakdøren likevel. Det kan skje på tre måter:
1. En Axis-soldat hopper ned på strand-området (fy!).
2. En Axis-soldat sprenges ned på strand-området av et flyangrep eller av en granat (han kan ikke noe for det).
3. En Axis-soldat åpner bakdøren og blir rasket over av en Allies-soldat i døråpningen (fy!).
Erfaring viser at en av disse tre tingene før eller siden pleier å skje. Man bør derfor aldri stole på at Allies ikke kommer seg inn bakdøren. En eller to Axis-soldater bør gå inn i den store bunkeren og se ut vinduet på baksiden. Et maskingevær (MG42) kan monteres i luken for å plaffe ned Allies. En Field Ops kan se ut vinduet med kikkert og således gi signal om artilleri-angrep. Det pleier å overraske Allies på baksiden. Det er bedre å bruke vinduet enn døren. Da er du sikker på at Allies ikke kan trenge seg inn.

NetOnNet - Sjekk alltid med oss først

En annen strategi er å hoppe ned på strandområdet og å gå ut bakdøren i stor stil på tross av at Covert Ops fra Allies hele tiden får tak i uniformer. Det er ikke så dumt som det høres ut til. På baksiden kan man ta kontroll over den lille bunkeren som har både helse, ammunisjon og maskingevær å tilby. Miner kan settes opp langs den smale stien på baksiden. Her kan man oppnå et særdeles sterkt forsvar. Samtidig må andre soldater kjempe i området rundt rampen for å hindre Allies i å komme opp.

Uansett må Axis forsøke å gjøre livet surt (og gjerne kortvarig) for Allies-soldatene allerede når de starter nede ved sjøen. En Field Ops bør gi signal om luftangrep eller artilleri. Panzerfaust kan benyttes av soldater. En Covert Ops er godt egnet til å blåse vekk rampen med fjernstyrt bombe straks den er satt opp. En Medic bør kaste ut hjelpepakker i området ovenfor rampen og stadig gjenopplive falne soldater.
 

Enemy Territory

  1. Om spillet (forsiden).
  2. Systemkrav (sjekk om din PC er rask nok).
  3. Last ned Enemy Territory.
  4. Kort introduksjon (gir deg nok info til å teste spillet i 10 minutter).
  5. Introduksjon (dette bør du lese før du setter i gang med å spille for alvor).
  6. Roller og våpen.
  7. Strategi, samarbeid, ære og medaljer.
  8. Områdene: Oppdrag, bakdører og strategi for området.
    1. Radar
    2. Railgun
    3. Fuel Dump
    4. Oasis
    5. Battery
    6. Goldrush
  9. Flere detaljer...: Ord og uttrykk, konfigurasjon, sette opp spill-server, troubleshooting...

 
 Tips en venn om denne saken!
   
 
Copyright © Presttun Comp. All rights reserved.